چهره نگاری سنگ قبر

چاپ عکس چهره روی سنگ قبر را به سه روش می توان دسته بندی کرد: 

  1. حکاکی عکس روی سنگ قبر توسط هنرمند
  2. حک لیزری عکس روی سنگ قبر
  3. چاپ رنگی عکس روی سنگ قبر توسط کاشی و سرامیک

 

حکاکی عکس روی سنگ قبر توسط هنرمند

این نوع روش حکاکی عکس روی سنگ قبر در قدیم بسیار مرسوم بوده است، البته هنوز هم در بعضی از نقاط ایران هم به این صورت عکس چهره فرد متوفی را روی سنگ مزار کار می کنند و به عنوان حکاکی سنتی هم از آن می توان یاد کرد.

روش کار هم به این صورت بوده است که یه عکس از شخص متوفی را به فرد هنرمند داده و سپس فرد حکاک توسط دست و با ابزار دستی شروع به حکاکی عکس چهره روی سنگ قبر می کند.

لازم به ذکر این نکته است که کیفیت عکس حکاکی وابسته به میزان هنر شخص حکاک بوده است و طبیعتا بخاطر هنری بودن کار هر چه کیفیت بالاتری را نیاز داشته باشید زمان بیشتر شخص هنرمند را لازم دارد و در نتیجه قیمت نهایی نیز بالاتر می رود.

 

حک لیزری عکس روی سنگ قبر

با پیشرفت علم و اختراع دستگاه های حک و برش لیزری که توانایی ‏برش، حکاکی و چاپ را به روی سنگ و بقیه متریال های موجود دارند. دقت و ظرافت در اجرای طرح حکاکی، قابلیت پیاده سازی نقوش و طرح های پیچیده، سرعت ‏و کیفیت بالا در برش و حجم کم متریال دور ریز از مهمترین مزایای حکاکی لیزری نسبت به ‏حکاکی سنتی است.

تمام دستگاه های حک لیزری به یک صورت امر حکاکی روی سنگ را انجام می دهند؛ در صورتی که در بازار عکس روی سنگ را میبینید که در قسمت حک لیزری با هم تفاوت های دارند برای پرداخت های هست که بعد از لیزر شدن عکس روی سنگ بر روی عکس انجام می شود.

درمواردی بعد از حک لیزری تصویر را با رنگ روغن رنگ آمیزی می کنند که در این مدل عکس ها باید حتما از گزند نور خورشید دور باشند و همچنین در معرض باران قرار نگیرد، وگرنه بعد از چند ماه رنگ ها پاک می شود و عکس جلوه خود را از دست می دهد.

در مواردی هم رویت می شود  که تصویر حک شده بر روی سنگ دارای بک گراند است، این مدل هم مثل مدل قبلی برای جلوه بهتر مقداری بک گراند تصویر را فقط رنگ آمیزی می کنند.

در بعضی از مدل ها هم تصویر حکاکی شده بر روی سنگ قبر از جلوه و دقت و تمیزی بالاتری نسبت به بقیه تصاویر لیزر شده برخوردار است، این مورد هم به خاطر استفاده از دقت بالاتر در لیزر و همچنین پس از انجام شدن لیزر هنرمند با دست کمی بر روی تصویر کار می کند که باعث افزایش کیفیت آن می شود.

حک لیزری روی چه سنگی بهتر است؟

به طور کل چهره نگاری حکاکی لیزری عکس بر روی تمامی جنس های سنگ قبر قابل اجرا شدن است ، اما این نکته حائزاهمیت است که بر روی سنگی که کاملا مشکی باشد مثل سنگ گرانیت شبق از همه سنگ ها نمای بهتری دارد و سپس بر روی بقیه سنگ های مشکی (مثل: سنگ گرانیت برزیلی، سنگ گرانیت تویسرکان، سنگ گرانیت سیمین و … ) نمای قابل قبولی ارائه می دهد.

پس از سنگ های مشکی نمای حک لیزری عکس روی سنگ قبر سفید مثل سنگ نانو نیز خوب می شود، هر چه بک گراند قسمتی که قرار است بر روی آن حکاکی صورت بگیرد یک دست تر باشد نما و جلوه عکس روی سنگ زیباتر می شود به همین علت حک لیزری عکس روی سنگ مرمر سبز و یا سنگ سفیدی که یکدست نباشد پیشنهاد نمی شود.

اگر جنس سنگ قبر از مرمر سبز یا هر جنس دیگری باشد که نمای حک لیزری بر روی آن زیبا نمی شود، می توان ابتدا تصویر را بر روی سنگ دیگری مثل گرانیت مشکی لیزر کرد و عکس روی سنگ را بر روی سنگ قبر اصلی چسباند.

برای اضافه کردن سنگی که تصویر بر روی آن حک شده به سنگ اصلی مزار را هم می توان به دو روش عمل کرد:

  • چسباندن دو سنگ به همدیگر توسط چسب سنگ
  • ابتدا سنگ قبر را به اندازه ابعاد سنگی که عکس روی آن حکاکی شده است کنده کاری بکنند و سپس سنگ تصویر دار را توسط چسب سنگ در جایی که برایش کنده شده است قرار دهند

مزیت ها و معایب حک لیزری

نسبت به روش های دیگر ارزان تر است

ماندگاری بالا در برابر فرسایش

تصویر سیاه و سفید

مناسب برای سنگ های مشکی

B104 4 576x1024 - چهره نگاری سنگ قبر

چاپ رنگی عکس روی سنگ قبر توسط کاشی و سرامیک

چاپ روی کاشی و سرامیک به دو قسمت کلی تقسیم می شود:

  • چاپ برای فضای داخلی
  • چاپ برای فضای خارجی

چاپ برای فضای داخلی

چاپ کاشی و سرامیک برای فضای داخلی به دو روش و متد جداگانه، چاپ کاشی سابلیمیشن و چاپ کاشی اپکسی صورت می گیرد؛ به علت کاربردی نبودن اطلاعات در این مورد به چاپ رنگی کاشی در فضای داخلی نمی پردازیم.

چاپ برای فضای خارجی

چاپ سرامیک و کاشی برای فضای باز نام های مختلفی دارد و از جمله این اسامی می توان به چاپ کاشی پخت بالا ، چاپ کاشی کوره ای یا چاپ کاشی پخت سوم نام برد؛ این نوع چاپ مناسب ترین روش برای چاپ عکس رنگی روی سنگ قبر می باشد.

در این نوع چاپ بعد از چاپ شدن طرح و عکس بر روی کاشی ، کاشی در درجه حرارت حدودا 800 سانتی گراد در کوره می پزد و این دما باعث ذوب شدن مقداری از لعاب کاشی شده که با طرح عکس رنگی روی کاشی ترکیب شده وطرح جذب لعاب کاشی می شود و پس از سرد شدن دیگر جزئی از لعاب کاشی است.

طرح چاپ شده روی کاشی و سرامیک با این روش کاملا قابل شست و شو می باشد و همچنین در برابر باران اسیدی ، نور خورشید ، رطوبت ، گرما و سرما مقاوم است و به هیچ عنوان عکس کم رنگ و یا پاک نمی شود.

چاپ عکس رنگی سنگ مزار برای کاشی و سرامیک در ابعاد 15X20 ، 20X20 ، 20X25 ، 20X30 ، 25X30 ، 25X33 ، 30X40 ، 30X60 سانتی متراست.

مزایا و معایب چاپ عکس رنگی سنگ قبر

  • مقاوم در برار نور خورشید و باران های اسیدی
  • شست و شو پذیر بودن و ضد خش
  • بزرگترین سایز برای چاپ یه تکه کاشی 60*30 سانتیمتر
  • تغییر رنگ 10 تا 20 درصدی عکس پس از چاپ

برای چاپ عکس رنگی سنگ قبر کاشی مناسب تر است یا سرامیک؟

سرامیک به نسبت کاشی دارای مقاومت بیشتری می باشد؛ منتها عکس نهایی چاپ شده به روی سرامیک در حدودی تار و مات می شود و این مقدار ماتی به کیفیتی که عکس روی کاشی دارد نمی ارزد به همین علت عکس رنگی سنگ قبر را معمولا بر روی کاشی چاپ می کنند.

در صورتی که مزار مورد نظر در مناطق بیش از حد سردسیر و یا گرمسیر است و یا اینکه تغییرات دمای منطقه ناگهانی است ، پیشنهاد می شود که عکس رنگی سنگ قبر را بر روی سرامیک چاپ کنید، چون در این مناطق احتمال ترک خوردن کاشی وجود دارد. 

 

** مسئله مهم دیگری که هم برای حکاکی لیزری عکس و هم برای چاپ عکس رنگی سنگ مزار باید رعایت شود؛ کیفیت تصویر ارسالی از نظر رزولوشن و سایز است. تصویر ارسالی اگر دارای کیفیت بالای باشد ؛ وقتی شما درخواستی برای هر گونه تغییرات در عکس (مثل اضافه کردن لباس ، کت و شلوار ، روسری و مقنعه و حتی یک منظره زیبا در پشت عکس مثل دریا یا …) را داشته باشید به راحتی و با دقت بالا این کار امکان پذیر بوده است.

بخاطر این لطفا در صورتی که عکس دیجیتالی است فایل اصلی را برای مجموعه ایران مزار ارسال کرده و یا اگر در صورتی که عکس چاپ شده است، حتما ابتدا آن را با رزولوشن حداقل 600dpi اسکن کرده و سپس فایل اسکن شده را برای ما ارسال نمایید و از عکس انداختن با گوشی از روی عکس چاپی حتما پرهیز کنید.

اسکرول به بالا